Evita

Az Evita amerikai premierének 20. évfordulóját a musical felújításának amerikai turnéjával akarták megünnepelni. Kifejezetten latin színészeket kerestek a három főszerepre, így került Raúl is a képbe. (Először és utoljára számított a karrierje folyamán, hogy latin.) Chicagóból utazott New Yorkba a meghallgatásra. Mivel előzőleg nem játszott musicalben (ha nem számítjuk a pár előadást megért Grease-t Chicagóban), nem fűzött nagy reményeket a dologhoz. A végső indoklás szerint az egyik ok, amiért őt választották, pont az volt, hogy nem musical-színész. Tudta, hogy meg kell ragadnia ezt a nem mindennapi lehetőséget, és még arra is hajlandó volt, hogy az Evita miatt Chicagóban visszaadja a szerepek szerepét, a Hamletet.
Nagy fába vágta a fejszéjét ezzel a turnéval, hiszen nem tanult énekelni, és heti hét alkalommal kellett elénekelnie Che szerepét. Menet közben kellett megtanulnia, hogyan kezelje a hangját egy ilyen megerőltető sorozatban.
A produkció a 20 évvel korábbi előadás felújítása volt, több-kevesebb változtatással. A rendező-koreográfus az eredeti koreográfia készítője, Larry Fuller volt, de Harold Prince (az eredeti verzió sokszoros Tony-díjas rendezője) is részt vett az előkészületekben, sőt Tim Rice is elment megnézni az előadást.
A produkció kapott áradozó és közepes kritikákat egyaránt, de Raúl teljesítményét mindegyik cikkben elismerték, nem egyszer az első helyen említve az előadás fénypontjainak felsorolásakor. Nagyon megnehezítette a dolgát, hogy sokszor  önkéntelenül is az "eredeti" Che, az egyik legnagyobb Broadway-sztár, Mandy Patinkin alakításához mérték az övét. (Ahogy ez később a Sunday In The Park With George-ban is megtörtént.)
A dolog végkifejlete kicsit szomorú, hiszen tervbe volt véve, hogy 2000-ben ezt a produkciót (ezzel a szereplőgárdával) viszik a Broadwayre, de Webber az utolsó pillanatban úgy döntött, hogy 2000-ben inkább a Gale Edwards-féle Szupersztár-rendezést szeretné a Broadwayn látni, így Raúl Broadway-bemutatkozására kicsit még várni kellett.

"New Yorkban válogattak be az Evitába, de ekkor még mindig Chicagoban éltem. A Duva-Flack ügynökség hívott fel, hogy válogatás van az amerikai turnéhoz Che szerepére. Éppen a tizedik osztálytalálkozómon voltam Miamiban, és nagyon jelentéktelennek éreztem magam. A többieknek már házuk volt, kocsijuk, gyerekeik. Én nem feltétlenül ezt akartam, de úgy éreztem, hogy éppen annyira keményen dolgozom, mint ők, és mégsem tudok semmit felmutatni. Másrészt azóta akartam Che szerepét, mióta először hallottam az Evitát 15 éves koromban. Úgyhogy a válogatáson mindent beleadtam. Hétfordulós meghallgatás után kaptam meg a szerepet."

"A show valódi attrakciója Raúl Esparza. Az 'Oh What A Circus'-szal indít, és újra meg újra fantasztikus produkciót nyújt az előadás folyamán. Csodálatos a gyengéd duettben Angela Covingtonnal (Another Suitcase), és robban az 'And The Money Kept Rolling In' szólistájaként a második felvonásban."

"Raúl Esparza mint Che, a show narrátora, úgy cikázik ide-oda a színpadon, mintha egy erőmű energiáját hordozná magában. Brutális, amikor megveti Peronékat, játékos, amikor az argentín vezetés melléfogásain gúnyolódik. Esparza hangja felér a szerep extrém kívánalmaihoz."

"Nyolc évig nem játszottam musicalben, mert Chicagoban csak prózai darabokban szerepeltem. Egyetem után játszottam utoljára musicalben - Danny Zuko-t a Grease-ben, aminek Chicagoban kezdték el játszani egy felújítását -, de aztán úgy döntöttem, hogy nem akarom ezt csinálni többet. Aztán jött az Evita, és majdnem szétrepesztette a hangszálaimat."

"A show vegyes fogadtatásban részesült, ugyanakkor én kaptam néhány csodálatos kritikát. Akár a nagymamám is írhatta volna őket!"

"Harold Prince, az eredeti Evita előadás rendezője látta Esparza alakítását, és egyetért abban, hogy a színész nagy dolgokra hivatott. 'Fantasztikusak a képességei, és hihetetlen energiája van. Okos, élénk és nem mindennapi. Később láttam őt a tick tick... BOOM!-ban, és először meg sem ismertem, hogy ez ugyanaz a fiú. Sztár-alkat.' "

"Megkapta Che szerepét az Evita nagy turné-felújításában. És bár a döntése, hogy eljátssza a forradalmárt, nem lelkesítette a Kubából száműzött családját, örültek a fantasztikus kritikáknak, amiket a turné idején kapott. Mivel az előadást nem vitték el Dél-Floridába, ezért a családja és volt tanára Atlantába utaztak, hogy megnézzék őt Che szerepében. Meggyőző alakítás volt. 'Anyósomat és apósomat is elvittük magunkkal Atlantába.' - mondja Raúl édesanyja - 'Anyósom azt mondta, 'Nem akarom Che-t látni! Vissza akarom kapni az unokámat!' "

"A hangom nagy adomány, ezzel tisztában vagyok, de ez nem egy képzett hang. Csak mázli, hogy ennyi musicalben kötöttem ki New Yorkban. Az Evitával a hátam mögött jöttem ide, ami kikészített. Ez az egyik legkeményebb darab, és én ezen a turnén tanultam meg, hogy mit jelent heti nyolc alkalommal fellépni egy showban. Che 14 dalt énekel. Ez brutális. Ráadásul nekem hiányzott az a fajta képzés és az a rendkívüli 'hangszer', ami megvolt például Mandy Patinkinnek, amikor megkapta a szerepet. Nekem mindent magamtól kellett megtanulnom."

"Amikor megkapta Che Guevara szerepét az Evita 20. évfordulós turnéjában, a határozottan antikommunista édesanyja annyit mondott: 'Csak a holttestemen keresztül!' Száműzött nagyapja csípősebben fogalmazott: 'Ismertem azt a gazembert' - mondta az unokájának. 'És ő nem táncolt meg énekelt!' "

"Esparza színpadi energiája mindent elhomályosít maga körül."

"A show egy nagy tanulási folyamat volt. Sok éve szerepeltem utoljára musicalben, soha addig még nem játszottam turné-előadásban, és nem volt ehhez foghatóan nagy szerepem. Nyakig benne voltam."

/Részletek különböző cikkekből és interjúkból/

vissza